DYNAMO project

Kinderen experimenteren met taal, want taal is leuk!

Taal speelt een belangrijke rol in het leven van kinderen en volwassenen. Een goede beheersing van de taal die je spreekt, zorgt ervoor dat je de mensen in je omgeving duidelijk kunt maken hoe je je voelt, wat je nodig hebt, dat je iets niet of juist wel begrijpt, je kunt ze vragen stellen, enzovoort. Taal heb je dus nodig om voor jezelf te kunnen zorgen, om zelfredzaam te zijn.

Het is belangrijk dat kinderen al vroeg kennismaken met poëzie. Door het bijzondere taalgebruik wakkeren gedichten immers de taalgevoeligheid van kinderen sterk aan. Bovendien leren kinderen aan de hand van poëzie gevoelens uit te drukken en een mening te vormen.

Daarom hebben wij ervoor gekozen om met deze kunstige taal ook creatief aan de slag te gaan tijdens ons Dynamo-project.

Samenwerking met Tineke Van Hemeldonck

ex-leerlinge en illustratrice, Tine, is een workshop komen geven over lijntekeningen. Deze lijntekeningen worden gebruikt voor bij de haiku’s.

Samenwerking met Geert De Kockere

Samen met Geert De Kockere gingen onze leerlingen aan de slag met het schrijven van haiku’s. Hier de resultaten van een creatieve dag!

We zijn op het strand,
maakten samen een sneeuwman.
En zijn hoed vaart weg.

Lekker aan de zee,
’t is warm en koud tegelijk.
Ik lik een ijsje.

Vos loopt door het bos,
in de herfst over het mos.
En spaart bladeren.

In een klein zwembad
vliegt een groot hoofd door de lucht.
Oef, het is een bal.

Kerst vieren aan zee
en de kittens vieren mee.
Onder de kerstboom.

De stoute bergen
hebben boze gezichten.
Daar zijn de trollen!

Diep in een duikboot,
snel wegvaren voor haaien.
Anders zijn ze bang

Ik lig op het strand.
Kinderen likken ijsjes.
Jongen likt meisje.

Daar in het pretpark:
gekke mama’s rennen rond.
Achter hun bengels.

We zijn in Spanje.
Iemand zont in bikini.
O, het is een man!

Op het bloemenveld
staat een hertje te grazen.
Het zit vast aan gras.

Ik ben in de stad.
En daar, een wafel met sneeuw!
Ach, ’t is maar suiker.

Op een paddenstoel
springt een schattige eekhoorn.
En krak, de stoel brak .

Daar, een krokodil
in het stinkende moeras.
Ach, het is een tak.

Een spannende film,
met een egel met stekels.
Ai, ’k voel weer die spuit.